Monday, May 10, 2010

Tip Menentukan Halal atau Tidak

Makanan di hotel-hotel memang menyelerakan. Di tambah dengan cara penyediaan dan susun atur, makanan menjadi sangat menyelerakan. Tahukah kita sebagai seorang umat Islam, wajib untuk kita mengetahui sama ada makanan tersebut halal atau tidak. Tips ini diberikan oleh seorang chef yang telah lama berkecimpung dalam industri perhotelan semasa temubualnya dengan wartawan majalah Al-Islam Mei 2010.

Antaranya:
  1. Apabila kita sendawa kerana kekenyangan, sendawa tersebut tidak seperti biasa yakni anginnya keluar melalui hidung - tidak syak lagi makanan tersebut mengandungi arak.
  2. Jika chef sedang memasak dengan aksi 'flambe' iaitu memasak dengan api yang menjulang tinggi. Perhatikan api tersebut, jika apinya berwarna biru, sahlah terdapat arak dalam masakannya.
  3. Sekiranya ayam goreng rangup dan kerangupannya tahan lama atau tidak basi, sahlah terdapat lemak babi. Anda boleh rasa, jika terdapat sedikit kelat, sah terdapat lemak babi.
Tidak kira apa restoran atau hotel itu, pesanan dari kami dari KEPENA SEMESCO ialah berhati-hatilah memilih tempat menjamu selera.

1 comment:

  1. tapi saya rasa betul juga, kadang-kadang kita dapati peniaga akan cuba reduce kos supaya brg mereka tahan lama.

    ReplyDelete